Japońskie okręty w Gdyni!
W dniach 7-10 sierpnia br. - po raz pierwszy w historii - zawinie do Gdyni zespół trzech japońskich okrętów. Japońscy wojskowi przeprowadzali w poniedziałek wizję lokalną w gdyńskim porcie. Wczoraj spotkaliśmy pod Kapitanatem Portu Gdynia grupę umundurowanych przedstawicieli Japonii (najprawdopodobniej morskich sił samoobrony oraz lotnictwa), przedstawicieli Marynarki Wojennej RP i osoby cywilne, dyskutujących nad technicznymi i organizacyjnymi możliwościami ustawienia i cumowania okrętów przy nabrzeżach gdyńskiego portu wojennego i handlowego. - Potwierdzam - mówi zastępca rzecznika prasowego dowódcy MW kmdr ppor. Piotr Adamczak. - Trwa ustalanie szczegółów wizyty. Nie wiemy jeszcze, jakie konkretnie okręty zawitają do Gdyni. Japonia, przynajmniej formalnie, nie ma marynarki wojennej. Japońskie siły morskie będące odpowiednikiem marynarki wojennej, to Morskie Siły Samoobrony (Japan Maritime Self-Defense Force - JMSDF) czyli 海上自衛隊 (Kaijō Jieitai). W skład JMSDF wchodzi niemal 46 000 osób. Dysponują oni m.in. 4 tzw. "niszczycielami śmigłowcowymi", 8 niszczycielami, 30 fregatami, 6 "fregatami lekkimi", 21 okrętami podwodnymi i lotnictwem morskim. Japan Maritime Self-Defense Force - JMSDF, to morskie ramię Japońskich Sił Samoobrony, utworzone w 1952 roku - w konsekwencji rozwiązania Cesarskiej Marynarki Wojennej Japonii po II wojnie św. Do głównych zadań JMSDF należy utrzymywanie kontroli nad japońskimi wodami terytorialnymi i szlakami morskimi. Ta swoista japońska marynarka wojenna bierze udział we wspólnych ćwiczeniach morskich z okrętami USA, a także w misjach pokojowych (peacekeeping operations - PKOs) pod auspicjami ONZ. Zaangażowana była swego czasu w operacje Maritime Interdiction Operations (MIOs) związane z utrzymywaniem izolacji Iraku, w związku z nałożonymi na ten kraj sankcjami. Japońskie okręty zapewniają również ochronę japońskim statkom handlowym i czasem obcym statkom przewożącym ważne ładunki japońskiego handlu zagranicznego (np. importowaną przez Japonię ropę) w rejonach zagrożonych piractwem (np. w rejonie Somalii). Japońskie siły morskie z założenia mają mieć charakter jedynie obronny i w zasadzie jako takie są dotąd postrzegane, zarówno ze względu na przydzielone im i realizowane zadania, jak i strukturę floty. Część komentatorów wojskowych wskazuje jednak na fakt, iż np. niektóre z najnowszych decyzji dotyczących zamówień na nowe okręty, czy niektóre z manewrów przeprowadzanych przez JMSDF mogą świadczyć o przesuwaniu akcentów w charakterze tej formacji z czysto obronnych, w kierunku ekspansjonistycznych czy ofensywnych. W takim kontekście postrzega się m.in. zamówienie nowych śmigłowcowców 22DDH, z których pierwszy, obecnie w budowie w stoczni IHI w Yokohamie, ma być gotowy w 2015 r. Nowy okręt flagowy, o długości 248 m i wyporności 27 000 ton porównywany jest z dotychczas największymi okrętami japońskimi - tzw. "niszczycielami śmigłowcowymi" typu Hyuga (197 m długości, 19 000 ton wyporności pełnej). Pojawiają się głosy, że budowa wspomnianych dużych okrętów, wraz z misjami japońskich okrętów podwodnych w czasie "zimnej wojny" i ćwiczeniem desantów czy posiadaniem od późnych lat 90. prawdziwych, dużych okrętów logistyczno-desantowych (chodzi o trzy jednostki typu Oosumi o wyporności po 14 000 ton), należy do działań i cech JMSDF, które zbliżają japońską "marynarkę wojenną" do osiągnięcia możliwości ofensywnych, co byłoby sprzeczne z artykułem 9 japońskiej konstytucji, która zabrania Japonii prowadzenia wojny i budowania odpowiedniego potencjału militarnego. Wizyta okrętów japońskich w Gdyni będzie pierwszą wizytą okrętów z krajów Dalekiego Wschodu w polskim porcie. Co więcej - będzie to pierwsze pojawienie się okrętów z tamtego regionu na Bałtyku. W minionym roku chińska fregata Yantaiz 11. chińskiej floty eskortowej, przebywała na wodach europejskich (na Morzu Czarnym), składając m.in. pięciodniową wizytę "dobrej woli" w Bułgarii. Z okrętów japońskich bywały już w przeszłości w Europie, ale nie na Bałtyku, zespoły szkolne składające się m.in. z takich okrętów, jak szkolny JDS Kashima oraz pełniące funkcję okrętów szkolnych byłe niszczyciele rakietowe typu "Asagiri", np.: JDS Umigiri, JDS Mineyuki i JDS Asagiri.